در این لحظه از وب سایت دریم موزیک قصد معرفی شاهکاری جدید و زیبا که مطمئنا یکی از بهترین موسیقی فیلم های هانس زیمر است را داریم. در ادامه همین مطلب موسیقی فیلم دارک فینکس (Dark Phoenix) با کیفیت اورجینال به همراه معرفی کامل فیلم و موسیقی آن قرار گرفته است. پیشنهاد می شود به هیچ عنوان این آلبوم آهنگ بی کلام را از دست ندهید.
معرفی فیلم دارک فینکس
دارک فینکس (Dark Phoenix) (که با عنوان X-Men: Dark Phoenix هم شناخته می شود) فیلم ابرقهرمانی و اکشن و علمی تخیلی محصول سال ۲۰۱۹ کشور آمریکا است. این فیلم بر اساس کاراکتر های کامیک مارول مردان ایکس است. این فیلم توسط کمپانی ۲۰th Century Fox تولید شده و توسط استودیوی والت دیزنی به انتشار رسیده است.
این فیلم دوازدهمین فیلم در سری فیلم های مردان ایکس است. و به طور مستقیم در ادامه فیلم X-Men: Apocalypse (2016) می باشد. این فیلم قسمت هفتم و پایانی سری فیلم های مردان ایکس اصلی است. کارگردانی و نویسندگی فیلم توسط سیمون کینبرگ (Simon Kinberg) انجام شده و ستارگان بزرگی از جمله جیمز مک آووی (James McAvoy) و مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) و جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) و نیکلاس هولت (Nicholas Hoult) و سوفی ترنر (Sophie Turner) و تای شرایدن (Tye Sheridan) و الکساندرا شیپ (Alexandra Shipp) و جسیکا چستین (Jessica Chastain) در آن به ایفای نقش پرداخته اند.
بعد از این که فیلم X-Men: Days of Future Past (2014) وقایع فیلم X-Men: The Last Stand (2006) از خط زمانی این سری فیلم های پاک کرد. کینبرگ علاقه خود را به انطباق “The Dark Phoenix Saga” کاری از Chris Claremont و John Byrne نشان داد. اظهار داشت در اینده فیلم پایدارتر خواهد بود نسبت به نسخه های قدیم خود از جمله The Last Stand . در جون ۲۰۱۷ سیمون کینبرگ کارگردانی این فیلم را پذیرفت و از اکثر کاراکتر های Apocalypse در این فیلم هم استفاده شده است. فیلمبرداری هم در اکتبر ۲۰۱۷ به پایان رسید و یک سری فیلم برداری مجدد هم انجام شد که در اواخر ۲۰۱۸ صورت گرفته بود. برنامه ریزی شده بود که این فیلم در ۷ جون ۲۰۱۹ در امریکا اکران شود. فیلم با نقد های منفی بسیاری برای بازیگری و داستان رو به رو شده است.
داستان فیلم Dark Phoenix
در طول ماموریتی در فضا, جین گری (Jean Grey) یک نیروی کیهانی مرموزی را جذب می کند. در این جریان قدرت های تلپاتیک او تقویت می شوند و به سطح غیرقابل تصوری افزایش پیدا می کنند. این موضوع باعث می شود او کنترلش را از دست بدهد و داریک فینکس را آزاد کند. حالا مردان ایکس باید تصمیم بگیرند زندگی یک عضو تیم انها ارزش زندگی بقیه دنیا را دارد….
تولید فیلم دارک فینکس
نویسنده “زک پن” بعد از ملحق شدن به فیلم مردان ایکس “X2” محصول سال ۲۰۰۳ , کارگردان “برایان سینگر” را متقاعد کرد اقتباس “The Dark Phoenix Saga” که از کامیک های مارول است را به فیلم تبدیل نکند. او بر این باور بود که خیلی زود است وارد داستان فینکس و کیهان شویم. در عوض کاراکتر جین گری (فینکس) ماهرانه انتخاب شد با این نیت که داستان در فیلم بعدی اقتباس شود. سینگر از کارگردانی ادامه X-Men: The Last Stand کناره گیری کرد. که توسط زک پن و سایمون کینبرگ نوشته شده بود.
پیشنهاد ویژه : موسیقی سریال چرنوبیل – Chernobyl (موسیقی تاریک و بیم آور)
آنها تصمیم گرفتند اقتباس “Dark Phoenix Saga” به عنوان فقط یک فیلم با داستانی موازی انجام دهند. که توسط استودیوی ۲۰th Century Fox ساخته میشد. که پیشنهاد شد داستان “Gifted” در فیلم جای داده شود. این قسمت داستان زیاد از سوی بیننده ها و منتقدین مورد تایید قرار نگرفته بود. کینبرگ اعلام کرده بود من و زک پن از این واکنش نسبت به این اقتباس بسیار ناراحت هستیم. موسیقی فیلم دارک فینکس یکی از زیباترین آلبوم های موسیقی متن سال ۲۰۱۹ می باشد آن را از دست ندهید.
بعد از این که خط زمانی چندگانه مردان ایکس در سال ۲۰۱۴ با فیلم X-Men: Days of Future Past از نو شد. این نکته بیان شد که اقتباس جدید “Dark Phoenix Saga” میتواند ساخته شود و خللی در The Last Stand ایجاد نکند. کینبرگ و سینگر هر دو اظهار علاقه کردند. و اعلام کردند فیلم X-Men: Apocalypse محصول سال ۲۰۱۶ میتواند عناصر لازم را برای این بازنویسی ایجاد کند. در فیلم Apocalypse کاراکتر سوفی ترنر جوان به عنوان جین گری معرفی می شود. که به دنبال یافتن میزان قدرتش است.
فیلمبرداری
فیلمبرداری اصلی فیلم در ۲۸ جون ۲۰۱۷ در مونترال شهرستان کبک تحت عنوان کاری “Teen Spirit” شروع شد.
Mauro Fiore به عنوان فیلمبردار انتخاب شد.
و بیشتر فیلمبرداری در استودیوی MELS انجام شد.
قبل از این که ماه به پایان برسد , Evan Peters به عنوان نقش محبوب بینندگان “Quicksilver” که در فیلم قبل هم حضور داشت به تیم بازیگری این فیلم پیوست.
و Lamar Johnson هم تحت نقشی نا معلوم به تیم بازیگری ملحق شد.
در اوایل ماه اگوست “چستین” نقش افرینی اش را در این فیلم تایید کرد.
او بعد از رد کردن بازی در فیلم های ابرقهرمانی دیگر به داستان این فیلم علاقه پیدا کرده بود به دلیل تمرکزی که روی کاراکترهای زن بود.
کینبرگ گفته بود میخواهد فیلم “انسانی” و احساسی مانند فیلم های دیگر مردان ایکس باشد.
که در ادامه شفاف سازی کرده بود در فیلم کاراکترهای بیگانه درست مثل کامیک وجود خواهد داشت.
هم چنین اعلام کرده بود میزان اپرایی داستان نسبت به فیلم های مردان ایکس دیگر کمتر است و امیدوار بود بینندگان بیشتر با ان ارتباط برقرار کنند.
در ماه سپتامبر “Daniel Cudmore” اعلام کرد که در فیلم به ایفای نقش خواهد پرداخت.
اما نمیتواند تایید کند که به عنوان کاراکتر “Colossus” به ایفای نقش می پردازد یا خیر.
چستین اعلام می کند که به عنوان شخصیت “Lilandra” بازی نمیکند.
و در همان زمان “Olivia Munn” اعلام کرد به عنوان کاراکتر Psylocke به ایفای نقش میپردازد.
در فبریه ۲۰۱۹ چستین اعلام کرد نمیتواند نقشش را اعلام کند.
فیلمبرداری فیلم هم در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۷ به پایان رسید.
آهنگ های فیلم Dark Phoenix
ایوان پیترز (Evan Peters) در ژانویه ۲۰۱۸ اعلام کرد که هانس زیمر (Hans Zimmer) کار نوشتن موسیقی فیلم دارک فینکس را انجام خواهد داد. این در حالی است که خود زیمر اعلام کرده بود با توجه به تجربه ای که بر سر موسیقی متن فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice داشته دیگر موسیقی متن فیلم های ابرقهرمانی را انجام نخواهد داد.
بعدا زیمر توضیح داده بود که در صحبتی که با کارگردان ران هاوارد (Ron Howard) داشته , هاوارد به او گفته سعی کند بهترین موسیقی متن را بنویسد و به طور کلی یک ژانر را کنار نگذارد. وقتی که کینبرگ در کنسرت هانس زیمر با او ملاقات می کند به او می گوید چه موسیقی برای داریک فینکس میخواهد. زیمر به این نتیجه میرید که داستان به گونه ای است که او دوست دارد در روایت آن کمک کرده باشد. موسیقی این فیلم آن چیزی است که همیشه دوست داشته در دنیای موسیقی فیلم آن را بازگو کند. در ۲۳ می ۲۰۱۹ ترکی که با همکاری خواننده Emeli Sandé ساخته شده بود به طور رسمی منتشر شد.
فیلم داریک فینکس در کنار انیمیشن The Secret Life of Pets 2 در آمریکا و کانادا قرار است اکران شود. با توجه به ۳۷۰۰ سالن سینمایی که در اختیار دارد پیش بینی شده است فروش ۵۵ میلیون دلاری را در فته اول تجربه کند.
نقد اختصاصی موسیقی متن Dark Phoenix
فیلم مردان ایکس , فیلمی تخیلی و ابرقهرمانی است که کاراکتر های آن نقش مهمی در زندگی من ایفا کرده اند. وقتی بچه بودم کارتون ها و سریال های تلویزیونی آنها را می پرستیدم. وقتی در دانشگاه بودم اولین فیلم مردان ایکس راهی سینما شد. با دوستانم به تماشای آن فیلم رفتیم. از آن زمان تا به الان تمامی قسمت های ساخته شده این سری فیلم ها را تماشا کرده ام. حتی کارتون های اخیری که درباره ی آن پخش شده در اینترنت تماشا کرده ام.
علاوه بر این که فیلم های سرگرم کننده ای بوده اند از موسیقی متن خوبی هم برخوردار بوده اند. John Ottman یکی از آهنگسازان معمول این سری فیلم ها است. اما آهنگسازان دیگری هم برای این سری فیلم ها آهنگسازی کرده اند از جمله Michael Kamen, Henry Jackman و John Powell , کسی که یکی از بهترین موسیقی متن های تمام دوران ها را از نظرم من خلق کرده و آن موزیک فیلم X-Men: The Last Stand می باشد.
وقتی در مارچ ۲۰۱۷ اعلام شد هانس زیمر موسیقی فیلم دارک فینکس را خواهد نوشت, جا خوردم. چون او اعلام کرده بود دیگر موسیقی فیلم های ابرقهرمانی را آهنگسازی نخواهد کرد. اما بعد از حدود دو سال این حرف خود را نادیده گرفت و آهنگسازی آهنگ های فیلم دارک فینکس را بر عهده گرفت. نکته جالی هم وجود دارد این است تقریبا همه ی موسیقی هایی که برای این سری فیلم ساخته شده , موسیقی ارکسترا هستند و موسیقی ارکسترا جزء استایل های هانس زیمر نیست.
Gap
وقتی به اولین ترک این آلبوم که “Gap” نام دارد گوش دهید, به سرعت متوجه موسیقی سینث سایزر هانس زیمر می شوند که در آن مقداری موسیقی کر و عناصر ارکسترا وجود دارد. »وزیک تم اصلی بعد از گذشت حدودا یک دقیقه نمایان می شود. در آن هارمونی وجود دارد که در بازه های کوتاه صداها کم و زیاد می شوند. همین هم از زیمر انتظار می رود. این هارمونی ادامه پیدا می کند در حالی که بقیه عناصر ظاهر و ناپدید می شوند.
بعد از حدود ۳ دقیقه این هارمونی به نت های کوتاه و سریع به همراهی موسیقی کر تبدیل می شود.
این ورژن موسیقی چندین بار در آلبوم در پس زمینه موسیقی به خصوص در سکانس های اکشن پخش می شود.
در پایان این ترک طولانی ۸ دقیقه ای, میتوان متوجه شد صداها به تم Jean Grey تبدیل می شوند.
که توسط گروه کر آواز خوانده می شوند.
Dark
ادامه موسیقی بالا که با صدای آواز زنی به پایان میرسد , ترک بعدی که “Dark” نام دارد اغاز می شود. و بعد از حدود ۲ دقیقه آن ملودی فوق العاده زیبا این بار با صدای پیانو مجددا پخش می شود. اگر نقدی های دیگر من را خوانده باشید. دوست دارم یک ترک مهم در آلبوم را معرفی کنم. اما بعد از گوش دادن مکرر به این آلبوم و بعد تماشای فیلم. چنین جزئیاتی برای بازگو کردن وجود ندارد. بقیه آلبوم تنها از خطوط طولانی تشکیل شده است. که به دو تم قبلی اشاره دارند و همان ها را گسترده کرده اند.
روایت داستان از طریق موسیقی
یک موضوعی که در هنگام گوش دادن به این آلبوم مداوم به ذهنم خطور میکرد
این بود که هانس زیمر گه گاهی در مصاحبه های خود
یا توسط آهنگسازانی که با او همکاری داشته اند اعلام شده که نوشتن موسیقی متن همانند روایت داستان است
و من کاملا با این ایده موافق هستم. دو راه برای روایت داستان از طریق موسیقی می بینم.
اولین راه استفاده از leitmotif است. وقتی به آلبومی با تعداد زیادی leitmotif گوش می دهید میتوانید واکنش های آن سکانس را به یاد آوردید. تنها leitmotif این آلبوم تم جین گری می باشد. در فیلمی که در آن کاراکتر های زیادی وجود دارد اگر میخواهید از leitmotif استفاده کنید تنها یک تم کافی نیست. دومین راه هم چیزی است که هانس زیمر به آن شهرت دارد. خلق اتمسفری و سپس با استفاده از موسیقی بار احساسی آن سکانس را افزایش دهد.
فیلم های اخیری که زیمر از روش دوم در آنها استفاده کرده Dark Knight trilogy, Inception, Interstellar و Man of Steel می باشند. اما اوضاع در این فیلم از هم می پاشد. به جزء کاراکتر جین گری, موسیقی احساسی در بقیه آلبوم دیده نمی شود. در این فیلم کاراکتر های زیادی وجود دارند که در کنار جین گری هستند. همه ی آنها هم داستان و احساسات خودشان را دارند. عشق, خشم, خیانت, غرور, سوگواری و پشیمانی , چه در فیلم و چه بدون فیلم من این موارد را در موسیقی نمی شنوم.
عدم وجود احساس در موسیقی
در فیلم دو سکانس خیلی مهم وجود دارد که باید بار احساسی لازم را می داشتند.
یکی از آنها به شدت غم انگیز است و تنها چیزی که من شنیدم خطوط طولانی موسیقیایی بود.
این سکانس در آینده سری فیلم های مردان ایکس تاثیر خواهد گذاشت.
باید هنگام تماشای آن سکانس اشک در چشمانم حلقه می زد اما…
اصلا باب میلم نبود. باید این مورد را هم بگم خود سکانس هم زیاد جالب از آب در نیامده بود.
سکانس تاثیرگذار بعدی زمانی بود که انرژی دارک فینکس به حداکثر خود می رسد. باید موسیقی پیچیده احساسی را شاهد می بودیم, اما…موسیقی در این سکانس ها به این شکل عمل می کند. وقتی در حال گشت و گذار در اینترنت بودم پیام های مردم را دیدم که از این آلبوم موسیقی خوششان آمده بود. اما متاسفانه من یکی از آنها نیستم. صادقانه میخوام بگم , این آلبوم یکی از ضعیفترین کارهای هانس زیمر است. انگار توسط یک ماشین نوشته شده است. فکر میکنم هر دکمه ای که در ساخت موسیقی زده شده است برای اضافه کردن یک لایه از احساس یا تبدیل موسیقی به چیز دیگری بوده است.
اگر سخصی به من می گفت این موسیقی یک جور کار مصنوعی از دوران حرفه ای هانس زیمر است احتمال داشت حرف او را باور کنم. با این حال پیشنهاد می کنم موسیقی فیلم دارک فینکس را گوش دهید.
سخن پایانی
باید این مورد را هم بیان کنم , از خود فیلم هم خوشم نیامد.
فکر میکنم داستان به بدترین شکل روایت شد.
فیلم های زیادی که این شکل روایت داستان را دارند دیدم
اما حداقل موسیقی آنها تجربه ی خوبی بوده است .اما این فیلم از آن موارد نبود.
برای طرفداران دو آتیشه هانس زیمر خوشحال هستم , چون آلبوم جدید را از او خواهند شنید.
احتمالا آن را از لیست اسپاتیفای خودم پاک کنم و به جای آن به آلبوم X-Men: The Last Stand کاری از جان پول گوش کتم.
منتظر پروژه بعدی هانس زیمر خواهم ماند.
چون هنوز بر این باور هستم او در زمینه ساخت موسیقی متن نابغه تمام عیار است. پیشنهاد می شود موسیقی فیلم دارک فینکس را تجربه کنید.
نقد اختصاصی موسیقی فیلم X-Men: Dark Phoenix | نقد دوم
موزیک فیلم دارک فینکس نمایانگر مورد انتظارترین کار هانس زیمر و بازگشت او به دنیای ابرقهرمانی است. با این که آلبوم بخش های زیبای مخصوص به خودش را داشت اما متاسفانه باید بگویم ارزش این همه انتظار را نداشت! دلیلش رو در ادامه خدمتتون عرض می کنم…
Gap
خب بیایید در ابتدا درباره ی ترک تم اصلی آلبوم صحبت کنیم, اولین نمایش این تم در ترک ابتدایی آلبوم یعنی “Gap” به نمایش گذاشته می شود. به محض این که آلبوم اغاز می شود, متوجه می شوید با نمایش زیمر رو به رو هستید. موسیقی محیطی, پرتنش, موسیقی ضربه ای با صدای بلند, تمام عناصر کلاسیک موسیقی او در این آلبوم به گوش می رسد.
بعد از گذشت حدودا یک دقیقه موسیقی تم اصلی خودش را معرفی می کند. بسیار شبیه به تم فیلم Man of Steel می باشد. یک سری کوتاه از نت هایی که در حال تکرار هستند و به آرامی به اوج می رسند. به طور کلی وقتی به آلبوم گوش دادم, متوجه شباهت های زیادی به موسیقی آن فیلم ابرقهرمانی پیدا کردم. هردو کارهایی تماتیک و ترکیبی هستند.
در ابتدا تم اصلی با موسیقی اتمسفری پیانو نواخته می شود و سپس در ادامه موسیقی ضربه ای و الکترونیک در پس زمینه ی آن شروع به افزایش می کند و سپس تم به موسیقی براس تغییر می کند. در ادامه اوضاع کمی جدی تر و رسا تر می شود عمق دراماتیکی موسیقی افزایش پیدا می کند. موسیقی کر پیچیده ای هم در آن دیده می شود.
ادامه معرفی ترک Gap
تم “Gap” برای چهار دقیقه ی دیگر ادامه پیدا می کند. و به جزء اینکه شاهد موسیقی الکترونیک پرتنش و ضربه ای عالی دیگر چیز خاصی در موسیقی پیدا نکردم. بعد از این که برای اولین بار این ترک را گوش دادم. ضعف نسبی در تم اصلی دیدم, حس عجیب و غریبی بود. این احساس را پیدا کردم که باید ازن آن خوشم آید حتی عاشقش شوم, اما این طور نبود. نتونستم بفهمم دلیلش چی بود. عاشق موسیقی فیلم Man of Steel هستم و این آلبوم کاملا به آن شبیه بود. پس چرا ازش لذت نبردم؟ همین تفکر بود که سرنخی را به من داد و چندی نگذشت که متوجه دلیل و پاسخی برای آن شدم.
مقایسه آلبوم با موسیقی فیلم مرد پولادین
نگاهی به تم اصلی فیلم مرد پولادین که می اندازیم. استایل آن بسیار شبیه به موسیقی فیلم دارک فینکس است. میشه گفت از جفت, نت های آن فیلم اسفاده کرده است فقط تغییراتی در فرکانس ها ایجاد کرده است. تنش و پستی و بلندی در طول آلبوم ایجاد می کند. اما همچنان آن دو نت باقی می مانند. روشی که انها از موسیقی ارکسترا و تماتیک استفاده کرده اند باعث شده است تخم قهرمانی در سرتاسر آلبوم ریخته شود و نشانه های آن در کل آلبوم دیده شود. وقتی آن وارد موسیقی می شود , آن تنش از موسیقی محو می شود.
وقتی آن نت ها نواخته می شود در موسیقی عملا می توان صدای تکان خوردن شنل بتمن را در اثر وزش باد شنید. تم خیلی کوتاه و ساده است. اما به دلیل استفاده استادانه هانس زیمر از آن , شما شاهد این هستید تخم امید در سرتاسر آلبوم ریخته شده است و این موضوع به شدت تاثیرگذار است. دقیقا همین موضوع در موسیقی تم دارک فینکس رعایت نشده است. و به همین دلیل آلبوم ضعیف به نظر می آید.
ادامه معرفی ترک Gap
در ترک “Gap” موسیقی تم اصلی به خوبی ارکسترا و دراماتیک و حتی لذت بخش است. اما نشانی از موسیقی قهرمانی در آن نیست, حتی نشانی از موسیقی سری فیلم های مردان ایکس هم در آن دیده نمی شود. تم سوپرمن در فیلم Man of Steel , امید است که مرکز احساس قرار میگیرد و به آلبوم چیزی میدهد که روی کل آلبوم با آن مانور دهد. اما در موسیقی فیلم داریک فینکس چیزی برای مانور وجود ندارد.
با توجه به این که این فیلم , فیلمی ابرقهرمانی است اما در موسیقی شاهد مرکز احساس نیستیم. نشانه های کمی از موسیقی قهرمانی چه در تم و چه در کل آلبوم دیده می شود. به طور کلی موسیقی تم اصلی باید به گونه ای باشد که بقیه آلبوم بتوانند به وسیله ی آن موسیقی های جدید خلق کنند و بتوانند با آن مانور بدهند اما در این آلبوم ما شاهد تمی نیستیم که بشود با آن مانور داد, حتی شاهد آن هستیم بقیه ترک ها کلا موسیقی تم را نادیده گرفته اند. موسیقی تم وجود دارد و در پس زمینه آلبوم دیده می شود اما حقیقتش کار خاصی انجام نمی دهد و تاثیری ندارد.
Dark
بگذریم, خیلی درباره ی موسیقی تم صحبت کردیم بهتره به ادامه آلبوم بپردازیم.
ترک “Dark” دومین قطعه آلبوم است و موتیف مهم دیگری را معرفی می کند.
تمی برای کاراکتر دارک فینکس یا همان “جین گری” .
در ابتدای تم شاهد موسیقی وکال نامیمونی هستیم که در آن موسیقی ضربه ای موثری وجود دارد.
تقریبا میشه گفت عملکرد آن شبیه به ترک قبلی است.
در ادامه این ترک تکامل پیدا می کند و موسیقی گیتار الکترونیک را معرفی می کند.
به منظور این که حضور خود را به طور کامل به نمایش گذارد شاهد تکرار یک سری تم جدید هستیم.
موسیقی تم بسیار تاریک و پیچیده تری است.
به طور کلی ترک جالب تری است نسبت به ترک قبلی. که این میتونه هم خوب باشه هم بد.
به طور کلی محوریت فیلم حول دارک فینکس می باشد.
در فیلم های این چنینی ترک تمی که برای آدم خوبه داستان نوشته می شود باید یک جورایی متمم ترک تمی که برای آدم بده داستان نوشته می شود باشد وگرنه موسیقی از نظر تماتیک از هم می پاشد. و این دو تمی که الان شاهد آن هستیم قطعه سطح آهنگسازی یکسانی ندارند.
Intimate
آلبومی موسیقی فیلم دارک فینکس که به آن گوش میدهیم یک کار معمولی از آهنگساز بزرگ هانس زیمر می باشد. آلبوم او از ۱۰ ترک تشکیل شده است که هر ترک عنوان مبهمی دارد. ترک “Intimate” قطعه ای نسبتا جالب است. میشه گفت طولانی ترین ترک آلبوم است با مدت زمان بیش از ۱۰ دقیقه, بیشتر قسمت های آن از ساختار یکسانی مثل ترک های قبل تشکیل شده است. آلبومی تاریک , پرتنش. در این ترک شاهد تم جدیدی برای کاراکتر دارک فینکس هستیم.
از نظز آهنگسازی از موسیقی الکترونیک و ضربه ای که در آن وجود دارد خوشم آمد , میتوان گفت کاری نزدیک به موسیقی فیلم Blade Runner 2049 کاری مشترک از زیمر و والفیش است. فقط از جهت هایی ان تم تاریکی و شرارت وار آن بیشتر است. موسیقی تم جدید برای مردان ایکس در پایان ترک نمایان می شود که از ابزار های موسیقی بیشتری نسبت به تم اولی در ساخت آن استفاده شده.
Deletion
ترک بعدی که شاهد آن هستیم “Deletion” نام دارد.
موسیقی الکترونیک نامیمون با وکالی غم انگیز که به سرعت خود را معرفی می کنم.
همین جا بود که به شکل غافلگیر کننده ای در حال تغییر و تحول ترک تم “Dark Phoenix” بود.
همین جا بود برای اولین بار در کل آلبوم رگه هایی از امید در من پیدا شد.
فکر کردم شاید هانس زیمر بهترین کارهای خودش را برای ترک های آخر نگه داشته است.
به این ترک تا انتها گوش دادم و در پایان آن شاهد موسیقی غم انگیز و ضربه ای بودم اما هیچ گونه رستگاری در آن وجود نداشت. حتی در ترک بعدی که “Reckless” نام داشت چنین چیزی وجود نداشت.
Insertion
با ترک “Insertion” وارد بخش پایانی آلبوم می شویم, ترک هفت دقیقه ای ماقبل آخر. با تعدادی نت موثر پیانو اغاز می شود و فقط نشانی از وکال در آن است و هرچی موسیقی جلوتر می رود , برجسته تر می شود. شاه نت های تم اصلی دارک فینکس هیتم که به شکل متفاوت در آمده اند. نت جالبی است که زیاد از آن در کل این آلبوم استفاده شده است. به نظر انتخاب صحیحی از سوی هاس زیمر بوده است.
در پایان آلبوم شاهد ترک “Coda” هستیم.
این ترک از موسیقی تاریک پیانو که در آن امید وجود دارد
و در پس زمینه ی آن شاهد موسیقی ضربه ای هستیم تشکیل شده است.
تم دارک فینکس به صورت وکال در آن به نمایش گذاشته می شود
و به همین شکل ترک به پایان می رسد.
هیچ گونه انفجار موسیقی در پایان ترک زخ نمی دهد و هیچ اثری از موسیقی قهرمانی نیست.
حتی زمزمه ای از آن وجود ندارد که بگید با فیلم قهرمانی رو به رو هستیم.
سخن پایانی درباره موزیک فیلم X-Men: Dark Phoenix
به طور کلی, موسیقی متن X-Men: Dark Phoenix کاری عجیب و غریب از هانس زیمر است که من اسمش رو آلبومی بد نمیزام , اما آلبومی عالی هم که از زیمر انتظار داشتیم قطعا نیست. در ابتدا شاهد موسیقی فیلم قهرمانی نیستیم حداقل نه به آن شکلی سنتی که همیشه شاهد آن بودیم. موسیقی بسیار تاریک است. آلبومی اتمسفری.
تن موسیقی برای تم دارک فینکس خوب عمل کرد.
شاید موسیقی هستیم که فاکتور زیبایی بدون فیلم را دارد.
اما نمیتوان گفت زیاد به در فیلم مردان ایکس بخورد.
قطعه ای رسا و دراماتیک است. اما وقتی به آن گوش می دهم نشانی از موسیقی فیلم های ابرقهرمانی در آن نیست و این مورد برای تم یک ابرقهرمان مناسب نیست.
آن غیاب امید در موسیقی من را به مشکل دوم آلبوم متصل می کند.
و آن فقدان خوب بودن است… چیز قابل توجهی در آن نیست. چه در ترک چه در کل آلبوم.
اولین باری که آلبوم به دستم رسید چند ترک ابتدایی را گوش دادم
تا به قطعه ای برسم در آن موسیقی انفجاری و حماسی وجود داشته باشد اما با چنین چیزی رو به رو نشدم.
کلام اخر
آلبوم بیشتر زمان خود را صرف ساخت موسیقی خاص (چه از نظر تم و چه از نظر تن موسیقی) کرد اما به هیچ جایی ختم نشد. یک جورایی در پایان آلبوم شاهد این بودین که به ناگهان آلبوم متوقف شد. انگار ضعف در آن وجود داشت. باور کنید نمیتوانم تصمیم بگیرم که از آلبوم خوشم آمد یا نه. آهنگسازی خوبی دارد اما موسیقی های آن نتیجه ای در بر ندارند. شاهد موسیقی که به طور کامل فاکتور زیبایی بدون فیلم را داشته باشد نیستیم. آلبوم پر پتانسیل است اما زیمر نتوانست به خوبی از آن استفاده کند. در پایان پیشنهاد می کنم موسیقی فیلم دارک فینکس را از دست ندهید و از پایین همین مطلب آن را دانلود نمایید و از گوش دادن به این آلبوم لذت ببرید.
برای اطلاعات بیشتر به صفحه ویکیپدیا فیلم مراجعه نمایید
لیست موسیقی فیلم دارک فینکس :
۱ – Gap – 8:07
۲ – Dark – 4:27
۳ – Frameshift – 8:15
۴ – Amity – 5:52
۵ – Intimate – 10:14
۶ – Negative – 3:58
۷ – Deletion – 4:51
۸ – Reckless – 9:35
۹ – Insertion – 7:56
۱۰ – Coda – 4:40
مدت زمان کل آلبوم : ۶۷:۵۵
Tracklist: Xperiments from Dark Phoenix
۱) – X-HZT – 17:27
۲) – X-X – 5:59
۳) – X-LGDP – 8:07
۴) – X-SI – 6:25
۵) – X-HD – 3:32
۶) – X-MP – 3:21
۷) – X-MT – 5:03
۸) – X-TX – 8:48
۹) – X-MDP – 9:06
۱۰) – X-F – 3:56
۱۱) – X-CH – 4:58
۱۲) – X-SS – 2:01
۷۸:۴۳
———————————-
دانلود آلبوم با کیفیت اورجینال و استثنایی FLAC-Lossless :
دانلود آلبوم با کیفیت MP3-320kbps :
———————————-
دانلود آلبوم Xperiments from Dark Phoenix با کیفیت اورجینال و استثنایی FLAC-Lossless :
دانلود آلبوم Xperiments from Dark Phoenix با کیفیت MP3-320kbps :